Βασιλικός και τα απίστευτα οφέλη, για την υγεία

- in ΥΓΕΙΑ, ΦΥΣΗ
Βασιλικός : Το βότανο με τα απίστευτα οφέλη για την υγεία

Ο βασιλικός είναι γνωστός για τις ευεργετικές του ιδιότητες, αλλά και τη θρεπτική του αξία. Είναι πλούσιος σε υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λιπαρά οξέα, ενώ περιέχει ίχνη από βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, καθότι πρόκειται για ένα φυτό με πολλά οφέλη για την υγεία, κατά τον Τόνι Νζέιμ/Διαιτολόγος-Διατροφολόγος.

Αντιβακτηριακές ιδιότητες

Ο βασιλικός έχει αποδειχθεί ότι παρέχει προστασία ενάντια της ανεπιθύμητης βακτηριακής ανάπτυξης. Αυτές οι αντιβακτηριακές ιδιότητες του βασιλικού δεν συνδέονται με τα μοναδικά φλαβονοειδή του, αλλά αντ’ αυτού με τα πτητικά έλαιά του, τα οποία περιέχουν εστραγόλη, λιναλοόλη, κινεόλη, ευγενόλη, σαβινένιο, μυρκένιο, και λιμονένιο, ουσίες με σημαντική αντιμικροβιακή και αντιφλεγμονώδη δράση. Μάλιστα, έρευνες έχουν δείξει ότι η εστραγόλη και η ευγενόλη προστατεύουν έναντι στη δράση μικροοργανισμών, όπως ο σταφυλόκοκκος και οι ψευδομονάδες.

Επιπλέον, εργαστηριακές μελέτες έχουν δείξει την αποτελεσματικότητα του βασιλικού, στον περιορισμό της ανάπτυξης πολλών βακτηριδίων, όπως: Listeria monocytogenes, Staphylococcus aureus, Escherichia coli, Yersinia enterocolitica, και Pseudomonas aeruginosa.

Αντιφλεγμονώδη δράση

Η ευγενόλη στο βασιλικό έχει αντιφλεγμονώδη δράση με τον ίδιο τρόπο όπως τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (ΜΣΑΦ) και μπορεί να προσφέρει συμπτωματική ανακούφιση στη ρευματοειδή αρθρίτιδα ή χρόνιες φλεγμονές του εντέρου.

Η ευγενόλη έχει την ικανότητα να εμποδίζει τη δραστηριότητα ενός ενζύμου του οργανισμού, που ονομάζεται κυκλοοξυγενάση (COX). Υπάρχουν δύο ισομορφές του ενζύμου, η COX-1 και η COX-2. Η κυκλοοξυγενάση καταλύει τη μετατροπή του αραχιδονικού οξέος, στα παράγωγα της προσταγλανδίνης.

Οι αναστολείς της COX-1 μπορούν να προκαλέσουν ορισμένα προβλήματα, όπως αιμορραγία στο στομάχι, όταν τα ΜΣΑΦ λαμβάνονται τακτικά, για μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι αναστολείς της COX-2 μπορούν να βοηθήσουν στη θεραπεία και στην πρόληψη του καρκίνου και επιπλέον, έχουν αντιαγγειογενετική δράση, επομένως η χορήγησή τους μπορεί να επηρεάσει την αγγειογένεση και κατ’ επέκταση την επούλωση της αναστόμωσης του παχέος εντέρου.

Θρεπτικά συστατικά

Ο βασιλικός είναι πλούσιος σε αντιοξειδωτική προβιταμίνη Α, που βοηθάει στο άσθμα, στην οστεοαρθρίτιδα και τη ρευματοειδή αρθρίτιδα. Είναι επίσης καλή πηγή μαγνησίου, που προάγει την καρδιαγγειακή υγεία, καλίου και βιταμίνης C και πολύ καλή πηγή σιδήρου και ασβεστίου.

Ορισμένες ποικιλίες βασιλικού επιδρούν επίσης θετικά στην εγκεφαλική λειτουργία. Σύμφωνα με έρευνες, ο ιερός βασιλικός ( Ocimum sanctum) ενισχύει τη γνωστική λειτουργία και βελτιώνει χρόνια προβλήματα υγείας όπως ο διαβήτης, το μεταβολικό σύνδρομο και το ψυχολογικό στρες.

Σύμφωνα με άλλες μελέτες, ο ιερός βασιλικός ανακουφίζει από το ψυχικό στρες, που συνδέεται με την κατάθλιψη.

Πώς διαλέγω καλό βασιλικό

Όποτε έχετε τη δυνατότητα, να επιλέγετε φρέσκο βασιλικό περισσότερο από την αποξηραμένη μορφή του, διότι έχει ανώτερη γεύση. Τα φύλλα του φρέσκου βασιλικού θα πρέπει να φαίνονται ζωντανά και έχουν ένα βαθύ πράσινο χρώμα. Θα πρέπει να είναι απαλλαγμένο από σκούρα στίγματα ή κιτρινίλες.

Πώς να τό συντηρείτε;

Ο φρέσκος βασιλικός θα πρέπει να αποθηκεύεται στο ψυγείο τυλιγμένος σε ένα ελαφρώς βρεγμένο χαρτί κουζίνας. Μπορεί επίσης να αποθηκευτεί στην κατάψυξη, είτε ολόκληρος είτε τεμαχισμένος, μέσα σε αεροστεγή δοχεία. Εναλλακτικά, μπορείτε να παγώσετε το βασιλικό σε παγοθήκες καλύπτοντας με νερό ή ζωμό που μπορεί αργότερα να προστεθεί κατά την παρασκευή σούπας ή μαγειρευτών φαγητών.

Ο αποξηραμένος βασιλικός θα πρέπει να διατηρείται σε ένα ερμητικά σφραγισμένο γυάλινο δοχείο σε δροσερό, σκοτεινό και ξηρό μέρος, για περίπου έξι μήνες.

Τρόπος κατανάλωσης

Στη μαγειρική χρησιμοποιούνται κυρίως αποξηραμένα φύλλα της πλατύφυλλης ποικιλίας, το άρωμα των οποίων μοιάζει  με αυτό του γλυκάνισου. Αρωματίζει διάφορα ψητά, σαλάτες, βραστά, κοκκινιστά, σούπες κ.τ.λ. ενώ ταιριάζει πολύ σε σάλτσες, που έχουν ως βάση τη φρέσκια ντομάτα.

Συνδυάστε φρέσκο ψιλοκομμένο βασιλικό, σκόρδο, κουκουνάρι, παρμεζάνα και ελαιόλαδο για να φτιάξετε μια σάλτσα πέστο, ιδανική για ζυμαρικά ή σολομό.

Απολαύστε μια παραδοσιακή ιταλική σαλάτα από φρέσκα φύλλα βασιλικού, πάνω φέτες ντομάτας και τυρί μοτσαρέλα.

Διαβάστε Επίσης

Φιλάργυρος – Αίσωπος

253. ΦΙΛΑΡΓΥΡΟΣ [253.1] φιλάργυρός τις τὴν οὐσίαν ἐξαργυρισάμενος