Αύγουστος 11, 2020
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Ο Τραμπ δηλώνει ενοχλημένος, για την Αγία Σοφία – Ο Ακάθιστος Ύμνος

- in ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ενοχλημένος δηλώνει ο Τραμπ για την Αγιά Σοφιά – Δεσμεύθηκε για παρεμβάσεις

Την έντονη δυσαρέσκειά του για την απόφαση του Τούρκου Προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, να μετατρέψει τον Ιερό Ναό της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, εξέφρασε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Ελπιδοφόρο, με τον οποίο συναντήθηκε, στον Λευκό Οίκο. Μετά την προγραμματισμένη συνάντηση, που είχε ο Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος με τον αντιπρόεδρο των ΗΠΑ, Μάικλ Πενς, στην Ουάσινγκτον, η οποία διήρκεσε 30 λεπτά, ο κ. Τραμπ, πληροφορηθείς για την παρουσία του Αρχιεπισκόπου στον Λευκό Οίκο, τόν κάλεσε στο γραφείο του και συζήτησε μαζί του διεξοδικά όλα τα κρίσιμα θέματα, για περίπου 15 λεπτά.

Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ εμφανίστηκε έντονα ενοχλημένος και εξέφρασε τον προβληματισμό του, για το θέμα της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δή των θρησκευτικών ελευθεριών των μειονοτήτων, στην Τουρκία.

Δήλωσε, μάλιστα, αρωγός και συμπαραστάτης του Οικουμενικού Πατριαρχείου και προσωπικά του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, καθώς επίσης και του Ελληνισμού, και τόνισε ότι θα προχωρήσει άμεσα στις παρεμβάσεις, που απαιτούνται.

Όπως τόνισε o αντιπρόεδρος Πενς, με ανάρτησή του στο twitter, οι ΗΠΑ θα σταθούν σταθερά στο πλευρό της ελληνικής ορθόδοξης εκκλησίας στο κάλεσμά της η Αγία Σοφία να παραμείνει προσβάσιμη ως πηγή έμπνευσης για κάθε άνθρωπο κάθε πίστης.

«Είμαι ευγνώμων για τη συνάντηση με τον Πρόεδρο Τραμπ και τον Αντιπρόεδρο Πενς στο Λευκό Οίκο. Μετέφερα την έντονη θλίψη μας για τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, την ανησυχία μας για την ασφάλεια του Οικουμενικού Πατριαρχείου και την προστασία των θρησκευτικών ελευθεριών», ανέφερε ο Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος, σε ανάρτησή του στο twitter.

Στη διάρκεια της συνάντησης, η οποία πραγματοποιήθηκε σε εγκάρδιο κλίμα, ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής έθεσε όλα τα κομβικά ζητήματα, που αφορούν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, ιδιαίτερα μάλιστα υπογράμμισε τη σημασία και την ανάγκη επαναλειτουργίας της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης.

Τον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο συνόδευε ο γενικός επίτροπος της Αρχιεπισκοπής Αμερικής πρωτοπρεσβύτερος π. Αλέξανδρος Καρλούτσος.

ΣΤΟ Μεταξύ…

Πλήθος κόσμου συρρέει στην Αγιά Σοφιά, φωνάζοντας «Αλλαχού Ακμπάρ», για τη φιέστα Ερντογάν (βίντεο)

Φωνάζοντας «ο Αλλάχ είναι μεγάλος», πλήθος νέων έκαναν πορεία προς την Αγιά Σοφιά, όπου σήμερα ανοίγει τις πύλες της ως τζαμί, μετά την απόφαση του Τούρκου Προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Σήμερα, μετά από 86 χρόνια λειτουργίας της ως μουσείο η Αγια -Σοφιά, άνοιξε σήμερα τις πύλες της στους πιστούς για την πρώτη μουσουλμανική προσευχή, μετά τη μετατροπή της σε «μεγάλο τζαμί», όπως αναγράφεται πλέον στην ταμπέλα έξω από τον ναό.

Θυμίζουμε πως από νωρίς το πρωί, πλήθος κόσμου έχει συγκεντρωθεί έξω από το εμβληματικό μνημείο, ενόψει και της φιέστας που ετοιμάζει ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος θα είναι παρών στην πρώτη προσευχή. 

Μάλιστα, πολλοί πιστοί πέρασαν τη νύχτα γύρω από το μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς, διαβάζοντας προσευχές και περιμένοντας την αυγή, ενώ ορισμένοι φορούν μπλούζες, που έχουν τυπωμένες τις μορφές του Ερντογάν και του Μωάμεθ του Πορθητή, μαζί με το προκλητικό μήνυμα «σπάσαμε τις αλυσίδες της Αγια – Σοφιάς».

Π.Εμφιετζόγλου προς Ερντογάν: «Παραδέξου το λάθος σου και ανακάλεσε την απόφαση, για μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί»

Π.Εμφιετζόγλου προς Ερντογάν: «Παραδέξου το λάθος σου & ανακάλεσε την απόφαση για μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί»

Να παραδεχθεί το λάθος του και να ανακαλέσει έστω και την τελευταία στιγμή, τη μετατροπή του ναού της Αγίας της του Θεού Σοφίας, σε τζαμί, καλεί τον πρόεδρο της Τουρκίας ο πρόεδρος της Μηχανικής ΑΕ Πρόδρομος Εμφιετζόγλου.

Στην επιστολή του ο Π.Εμφιετζόγλου σημειώνει μεταξύ άλλων τα εξής:

Τέσσερις ερωτήσεις στον κύριο Ερντογάν:

  1. Γράφει πουθενά στο Κοράνιο ότι πρέπει να κάνετε τζαμιά τις χριστιανικές εκκλησίες;

     2. Πόσες χιλιάδες χριστιανικές εκκλησίες έχετε μετατρέψει σε τζαμιά, καταστρέφοντας αγιογραφίες και μωσαϊκά ανυπολόγιστης αξίας;

   3. Πόσα τζαμιά έχουν μετατρέψει οι Χριστιανοί σε εκκλησίες;

  4. Θα κάνεις την Αγία Σοφία τζαμί; Θα σκεπάσεις τα μωσαϊκά και τις αγιογραφίες με πανιά; Μήπως κάνεις λάθος; Μήπως πρέπει να τό ξανασκεφτείς; 

Μεγάλοι είναι οι ηγέτες, που έχουν το θάρρος να διορθώνουν τα λάθη τους.

Πρόδρομος Εμφιετζόγλου

H επιστολή του προέδρου της Μηχανικής ΑΕ κοινοποιείται στον ηγέτη της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας Πάπα Φραγκίσκο, στη Γερμανίδα καγκελάριο Άγκελα Μέρκελ, στον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, στον Ρώσο πρόεδρο Βλάντιμιρ Πούτιν και στον Γάλλο πρόεδρο Εμμανουέλ Μακρόν.

 

Πένθιμα ηχούν οι καμπάνες σήμερα

Πένθιμα θα χτυπήσουν σήμερα οι καμπάνες σε πολλούς ναούς της Ελλάδας, ενώ οι σημαίες θα κυματίζουν μεσίστιες, καθώς σήμερα έχει προγραμματιστεί η πρώτη, μετά από 86 χρόνια, μουσουλμανική προσευχή στην Αγια-Σοφιά, «σφραγίζοντας» τη μετατροπή του χώρου, σε τζαμί.

Την Ακολουθία του Ακάθιστου Ύμνου θα τελέσει, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, Ιερώνυμος, στη Μητρόπολη Αθηνών. Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε, «την Παρασκευή και ώρα 20:00, ημέρα λειτουργίας της Αγίας Σοφίας ως τζαμί, αλλά και ημέρα πένθους και οδύνης για όλη την Ορθοδοξία, τον Χριστιανισμό και ολόκληρο τον Ελληνισμό, o Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος θα παραστεί της Ιεράς Ακολουθίας του Ακαθίστου Ύμνου στον Καθεδρικό Ι. Ναό Αθηνών».

Ακάθιστος Ύμνος: Πότε ψάλλεται και πώς δημιουργήθηκε;

Το σύμβολο του Χριστιανισμού, που έχει συνδεθεί με τις δύσκολες στιγμές της Κωνσταντινούπολης


Ακάθιστος Ύμνος: Πότε ψάλλεται και πώς δημιουργήθηκε

Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί «σφραγίζεται» σήμερα, με τη φιέστα που έχει οργανώσει η τουρκική κυβέρνηση στο βυζαντινό μνημείο, παρουσία του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Στη μουσουλμανική προσευχή της Παρασκευής, που έχει οργανωθεί στην Κωνσταντινούπολη, η ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία αποφάσισε να απαντήσει με τον Ακάθιστο Ύμνο, που θα ψαλεί στις 8 το βράδυ στη Μητρόπολη Αθηνών, αλλά και σε άλλες εκκλησίες, ανά τη χώρα.

Πότε ψάλλεται ο Ακάθιστος Ύμνος ή «Τη Υπερμάχω Στρατηγώ»;

Ύμνος προς τη Θεοτόκο

Όπως αναφέρει το dogma.gr, Ακάθιστος Ύμνος επικράτησε να λέγεται ένας ύμνος «Κοντάκιο» της Ορθόδοξης Εκκλησίας, προς τιμήν της Υπεραγίας Θεοτόκου, από την όρθια στάση, που τηρούσαν οι πιστοί κατά τη διάρκεια της ψαλμωδίας του.

Ο Ακάθιστος Ύμνος, είναι ένας ύμνος που αποτελείται από προοίμιο και 24 οίκους (στροφές)μ σε ελληνική αλφαβητική ακροστοιχίδα.

Οι πιστοί έψαλλαν τον Ακάθιστο ύμνο όρθιοι, υπό τις συνθήκες που θεωρείται ότι εψάλη για πρώτη φορά, ενώ το εκκλησίασμα παρακολουθούσε όρθιο, κατά την ακολουθία της γιορτής του Ευαγγελισμού, με την οποία συνδέθηκε ο ύμνος.

Ψάλλεται ενταγμένος στο λειτουργικό πλαίσιο της ακολουθίας του Μικρού Αποδείπνου, σε όλους τους Ιερούς Ναούς, τις πέντε πρώτες Παρασκευές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, τις πρώτες τέσσερις τμηματικά, και την πέμπτη ολόκληρος.

Είναι ένας ύμνος που αποτελείται από προοίμιο και 24 οίκους (στροφές) σε ελληνική αλφαβητική ακροστιχίδα, από το Α ως το Ω (κάθε οίκος ξεκινά με το αντίστοιχο κατά σειρά ελληνικό γράμμα), και είναι γραμμένος πάνω στους κανόνες της ομοτονίας, ισοσυλλαβίας και εν μέρει της ομοιοκαταληξίας.

Θεωρείται ως ένα αριστούργημα της βυζαντινής υμνογραφίας, η γλώσσα του είναι σοβαρή και ποιητική και είναι εμπλουτισμένος από κοσμητικά επίθετα και πολλά σχήματα λόγου (αντιθέσεις, μεταφορές, κ.λπ).

Το θέμα του είναι η εξύμνηση της ενανθρώπισης του Θεού μέσω της Θεοτόκου, πράγμα που γίνεται με πολλές εκφράσεις χαράς και αγαλλίασης, οι οποίες του προσδίδουν θριαμβευτικό τόνο.

Η ιστορία του Ύμνου

Κατά το έτος 626 μ. Χ., και ενώ ο Αυτοκράτορας Ηράκλειος, μαζί με το βυζαντινό στρατό, είχε εκστρατεύσει κατά των Περσών, η Κωνσταντινούπολη πολιορκήθηκε αιφνίδια από τους Αβάρους. Οι Άβαροι απέρριψαν κάθε πρόταση εκεχειρίας και την 6η Αυγούστου κατέλαβαν την Παναγία των Βλαχερνών. Σε συνεργασία με τους Πέρσες, ετοιμάζονταν για την τελική επίθεση, ενώ ο Πατριάρχης Σέργιος περιέτρεχε τα τείχη της Πόλης με την εικόνα της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας και ενεθάρρυνε το λαό στην αντίσταση.

Τη νύχτα εκείνη, φοβερός ανεμοστρόβιλος, που αποδόθηκε σε θεϊκή επέμβαση, δημιούργησε τρικυμία και κατάστρεψε τον εχθρικό στόλο, ενώ οι αμυνόμενοι προξένησαν τεράστιες απώλειες στους Αβάρους και τους Πέρσες, οι οποίοι αναγκάστηκαν να λύσουν την πολιορκία και να αποχωρήσουν άπρακτοι.

Στις 8 Αυγούστου, η Πόλη είχε σωθεί από τη μεγαλύτερη, ως τότε, απειλή της ιστορίας της. Ο λαός, θέλοντας να πανηγυρίσει τη σωτηρία του, την οποία απέδιδε σε συνδρομή της Θεοτόκου, συγκεντρώθηκε στο Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών. Τότε, κατά την παράδοση, όρθιο το πλήθος έψαλλε τον από τότε λεγόμενο «Ακάθιστο Ύμνο», ευχαριστήρια ωδή προς την υπέρμαχο στρατηγό του Βυζαντινού κράτους, την Παναγία, αποδίδοντας τα «νικητήρια» και την ευγνωμοσύνη του «τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ».

Συνδεδεμένος με δύσκολες στιγμές της Κωνσταντινούπολης

Κατά την επικρατέστερη άποψη, δεν ήταν δυνατό να συνετέθη ο ύμνος σε μία νύχτα. Μάλλον είχε συντεθεί νωρίτερα και μάλιστα θεωρείται ότι ψαλλόταν στο συγκεκριμένο ναό, στην αγρυπνία της 15ης Αυγούστου κάθε χρόνου. Απλώς, εκείνη την ημέρα ο ύμνος εψάλη «ὀρθοστάδην», ενώ αντικαταστάθηκε το ως τότε προοίμιο («Τὸ προσταχθὲν μυστικῶς λαβὼν ἐν γνώσει»), με το ως σήμερα χρησιμοποιούμενο «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ τὰ νικητήρια», το οποίο έδωσε τον δοξολογικό και εγκωμιαστικό τόνο, στον ως τότε διηγηματικό και δογματικό ύμνο.

Σύμφωνα, όμως, με άλλες ιστορικές πηγές, ο Ακάθιστος Ύμνος συνδέεται και με άλλα παρόμοια γεγονότα, όπως τις πολιορκίες και τη σωτηρία της Κωνσταντινούπολης επί των Αυτοκρατόρων Κωνσταντίνου του Πωγωνάτου (673), Λέοντος του Ισαύρου (717-718) και Μιχαήλ Γ΄ (860).

Δεδομένων των τότε ιστορικών συνθηκών (εικονομαχική έριδα, κλπ.), δεν θεωρείται απίθανο, η Παράδοση να έχει αλλοιώσει την ιστορική πραγματικότητα, με αποτέλεσμα να καθίσταται πολύ δύσκολο να λεχθεί μετά βεβαιότητας ποιο ήταν το ιστορικό περιβάλλον της δημιουργίας του Ύμνου.

Ρωμανός ο Μελωδός

Σε όλη τη χειρόγραφη παράδοση, ο ύμνος φέρεται ως ανώνυμος, ενώ ο Συναξαριστής, που τόν συνδέει με τα γεγονότα του Αυγούστου του 626, δεν αναφέρει ούτε το χρόνο της σύνθεσής του, ούτε τον μελωδό του. Το περιεχόμενό του πάντως απηχεί τις δογματικές θέσεις της Γ΄ Οικουμενικής Συνόδου, που συνήλθε στην Έφεσο, στη βασιλική της Θεοτόκου, το 431 από τον Αυτοκράτορα Θεοδόσιο Β΄.

Σε αυτήν συμμετείχαν 200 επίσκοποι, ανάμεσα στους οποίους ο Άγιος Κύριλλος Αλεξάνδρειας. Καταδίκασε τις διδαχές του Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως Νεστόριου, ο οποίος υπερτόνιζε την ανθρώπινη φύση του Ιησού έναντι της θείας, υποστηρίζοντας ότι η Μαρία γέννησε τον άνθρωπο Ιησού και όχι τον Θεό. Η Σύνοδος διακήρυξε ότι ο Ιησούς είναι τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, με πλήρη ένωση των δύο φύσεων και απέδωσε επίσημα στην Παρθένο Μαρία τον τίτλο «Θεοτόκος».

Επομένως, η χρονολογία σύγκλησής της, το 431, αποτελεί μία σταθερή ημερομηνία, καθώς είναι σίγουρο ότι ο ύμνος δεν είχε συντεθεί νωρίτερα. Από την άλλη, κάποιοι ερευνητές θεωρούν ότι από το περιεχόμενό του συνάγεται ότι ο ύμνος αναφέρεται σε κοινό εορτασμό του Ευαγγελισμού και των Χριστουγέννων, εορτές οι οποίες χωρίστηκαν κατά τη βασιλεία του Ιουστινιανού (527-565), πράγμα που, αν ισχύει, αφενός σημαίνει ότι ο ύμνος γράφτηκε το αργότερο επί Ιουστινιανού, αφετέρου ενισχύει την άποψη ότι προϋπήρχε των γεγονότων του 626.

Η παράδοση, όμως, αποδίδει τον Ακάθιστο ύμνο στο μεγάλο βυζαντινό υμνογράφο του 6ου αιώνα, Ρωμανό τον Μελωδό. Την άποψη αυτή υποστηρίζουν πολλοί ερευνητές, οι οποίοι θεωρούν ότι οι εκφράσεις του ύμνου, η γενικότερη ποιητική του αρτιότητα και δογματική του πληρότητα δεν μπορούν παρά να οδηγούν στον Ρωμανό.

Ακόμη, σε κώδικα του 13ου αιώνα υπάρχει μεταγενέστερη σημείωση, του 16ου αιώνα, η οποία αναφέρει τον Ρωμανό ως ποιητή του ύμνου. Όμως, η άποψη αυτή αντικρούεται από πολλούς μελετητές, που βρίσκουν στη δομή, στο ύφος και το περιεχόμενό του πολλά στοιχεία μετά την εποχή του Ρωμανού.

Η Κοίμηση της Θεοτόκου

Κατά μία άποψη, ο ύμνος ψάλθηκε καλοκαίρι, στη γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, και μάλλον αργότερα μεταφέρθηκε στο Σάββατο της Ε΄ εβδομάδος των νηστειών, ίσως από τους εικονόφιλους μοναχούς του Στουδίου. Έτσι, πλησίασε τη γιορτή του Ευαγγελισμού. Είναι, δε, ενδεχόμενο σε αυτή τη μεταφορά, και πάλι για λόγους σχετικούς με την Εικονομαχία, να αλλοιώθηκε και το ιστορικό του Συναξαριστή, και από το 728, που αυτοκράτορας ήταν ο εικονομάχος Λέων Γ΄ Ίσαυρος, να μεταφέρθηκε στο 626, στα χρόνια του Ηρακλείου, ο οποίος πολεμούσε τους Πέρσες για να επανακτήσει τον Τίμιο Σταυρό. Επιπλέον, υπάρχουν και άλλες δύο εκδοχές για το πρόσωπο του μελωδού του Ακάθιστου Ύμνου.

Η μία εκδοχή αναφέρει το όνομα του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Γερμανού Α΄ (715-730), ο οποίος έζησε τα γεγονότα της θαυμαστής λύτρωσης της Κωνσταντινούπολης από την πολιορκία της από τους Άραβες το 718, επί Αυτοκράτορος Λέοντος του Ισαύρου.

Η εκδοχή αυτή βασίζεται στο γεγονός, ότι μία λατινική μετάφραση του ύμνου, η οποία έγινε γύρω στο 800 από τον επίσκοπο Βενετίας Χριστόφορο, τον αναφέρει ως δημιουργό του ύμνου. Η άλλη εκδοχή, που υποστηρίζεται βασίζεται σε μια παλαιά αχρονολόγητη εικόνα του Ευαγγελισμού στο παρεκκλήσιο του Αγίου Νικολάου της ονομαστής μονής του Αγίου Σάββα στα Ιεροσόλυμα, όπου εικονίζεται και ένας μοναχός, ο οποίος κρατάει ένα ειλητάριο που γράφει «Ἄγγελος πρωτοστάτης οὐρανόθεν ἐπέμφθη» (αρχή του α΄ οίκου του Ακάθιστου ύμνου).

Στο κεφάλι του μοναχού αυτού γράφει «ο άγιος Κοσμάς». Πρόκειται για τον Κοσμά τον Μελωδό, ο οποίος έζησε και αυτός τα γεγονότα του 718, καθώς απεβίωσε το 752 ή 754. Άλλες, λιγότερο πιθανές απόψεις θεωρούν ως μελωδό του ύμνου τον Πατριάρχη Σέργιο, τον ιερό Φώτιο, τον Απολινάριο τον Αλεξανδρέα, τον Μητροπολίτη Νικομήδειας Γεώργιο Σικελιώτη, τον Γεώργιο Πισίδη, και άλλους, που έζησαν από τον Ζ΄ μέχρι τον Θ΄ αιώνα.

Βέβαιο, είναι πάντως, ότι οι ειρμοί του Κανόνα του Ακάθιστου Ύμνου είναι έργο του Ιωάννου Δαμασκηνού (676-749), ενώ τα τροπάρια του Ιωσήφ Ξένου του Υμνογράφου. Γενικό θέμα του ύμνου είναι ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, ο οποίος πηγάζει από την Αγία Γραφή και τους Πατέρες της Εκκλησίας και περιγράφει τα ιστορικά γεγονότα, αλλά προχωρεί και σε θεολογική και δογματική ανάλυσή τους.

Ο πρώτοι δώδεκα οίκοι του (Α-Μ) αποτελούν το ιστορικό μέρος. Εκεί, εξιστορούνται τα γεγονότα από τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου μέχρι την Υπαπαντή, ακολουθώντας τη διήγηση του Ευαγγελιστή Λουκά. Αναφέρεται ο Ευαγγελισμός (Α, Β, Γ, Δ), η επίσκεψη της εγκύου Παρθένου στην Ελισάβετ (Ε), οι αμφιβολίες του Ιωσήφ (Ζ), η προσκύνηση των ποιμένων (Η) και των Μάγων (Θ, Ι, Κ), η Υπαπαντή (Μ) και η φυγή στην Αίγυπτο (Λ), η οποία είναι η μόνη που έχει ως πηγή το απόκρυφο πρωτευαγγέλιο του Ψευδο-Ματθαίου.

Οι τελευταίοι δώδεκα (Ν-Ω) αποτελούν το θεολογικό ή δογματικό μέρος, στο οποίο ο μελωδός αναλύει τις βαθύτερες θεολογικές και δογματικές προεκτάσεις της Ενανθρώπισης του Κυρίου και το σκοπό της, που είναι η σωτηρία των πιστών.

Ο μελωδός βάζει στο στόμα του αρχαγγέλου, του εμβρύου Προδρόμου, των ποιμένων, των μάγων και των πιστών τα 144 συνολικά «Χαῖρε», τους Χαιρετισμούς προς τη Θεοτόκο, που αποτελούν ποιητικό εμπλουτισμό του χαιρετισμού του Γαβριήλ («Χαῖρε Κεχαριτωμένη»), που αναφέρει ο Ευαγγελιστής Λουκάς (Λουκ. α΄ 28).

Στα μοναστήρια, αλλά και στη σημερινή ενορία και παλαιότερα κατά τα διάφορα Τυπικά, υπάρχουν και άλλα λειτουργικά πλαίσια για την ψαλμωδία του ύμνου. Η ακολουθία του όρθρου, του εσπερινού, της παννυχίδος ή μιας ιδιόρρυθμης Θεομητορικής Κωνσταντινουπολιτικής ακολουθίας, την πρεσβεία. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, σε ένα ορισμένο σημείο της κοινής ακολουθίας γίνεται μια παρεμβολή. Ψάλλεται ο κανών της Θεοτόκου και ολόκληρο ή τμηματικά το κοντάκιο και οι οίκοι του Ακαθίστου.

Ο Ακάθιστος Ύμνος συνδέθηκε με τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή, προφανώς, εξ αιτίας ενός άλλου καθαρώς λειτουργικού λόγου. Μέσα στην περίοδο της Νηστείας εμπίπτει πάντοτε η μεγάλη γιορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Είναι η μόνη μεγάλη γιορτή, που λόγω του πένθιμου χαρακτήρα της Τεσσαρακοστής, στερείται προεορτίων και μεθεορτίων. Αυτή ακριβώς την έλλειψη έρχεται να καλύψει η ψαλμωδία του Ακαθίστου, τμηματικά κατά τα απόδειπνα των Παρασκευών και ολόκληρος κατά το Σάββατο της Ε΄ εβδομάδας.

Το βράδυ της Παρασκευής και το Σάββατο είναι μέρες που μαζί με την Κυριακή είναι οι μόνες μέρες των εβδομάδων των Νηστειών, κατά τις οποίες επιτρέπεται ο γιορτασμός χαρμόσυνων γεγονότων, και στις οποίες, μετατίθενται οι γιορτές της εβδομάδας.

Σύμφωνα με ορισμένα Τυπικά, ο Ακάθιστος Ύμνος ψαλλόταν πέντε μέρες πριν τη γιορτή του Ευαγγελισμού και κατά άλλα τον όρθρο της μέρας της γιορτής.

Κοντάκιο:

Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ τὰ νικητήρια, ὡς λυτρωθεῖσα τῶν δεινῶν εὐχαριστήρια, ἀναγράφω σοι ἡ Πόλις σου Θεοτόκε. Ἀλλ’ ὡς ἔχουσα τὸ κράτος ἀπροσμάχητον ἐκ παντοίων με κινδύνων ἐλευθέρωσον, ἵνα κράζω σοι• Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε».

Να μην ανεβάζουν φωτογραφίες στα social media ζητήθηκε από τους Έλληνες αξιωματικούς

Ψυχραιμία και ετοιμότητα επικρατεί στις Ένοπλες Δυνάμεις, που παρακολουθούν στενά τις κινήσεις του τουρκικού στόλου


Ψυχραιμία και ετοιμότητα επικρατεί στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις αυτές τις ώρες, καθώς ο Τούρκος πρόεδρος είναι απρόβλεπτος και κανείς δε γνωρίζει, εάν τελικά θα δώσει το «πράσινο» φως, προκειμένου να εξέλθει ακόμη και σήμερα το ερευνητικό σκάφος «Oruc Reis» από το λιμάνι της Αττάλειας, με σκοπό να ποντίσει καλώδια στα δικά μας ύδατα.

Σύμφωνα με πληροφορίες του newsbeast, οι εντολές που έχουν λάβει όσοι αξιωματικοί δεν βρίσκονται στις μονάδες τους είναι να μην απομακρύνονται, σε απόσταση μεγαλύτερη των 30 λεπτών από την υπηρεσία τους, καθώς μπορεί ανά πάσα στιγμή να κληθούν να επιστρέψουν εσπευσμένα και άπαντες να μην πραγματοποιούν αναρτήσεις στο Facebook και γενικότερα στα social media, που θα αποκαλύπτουν τη θέση στην οποία βρίσκονται.

Από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν αποκλείσουν να προχωρήσει σήμερα η Τουρκία, σε διπλή πρόκληση.

Από τη μια πλευρά, να πραγματοποιήσει την προγραμματισμένη προσευχή στον ναό της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, που πρόσφατα μετατράπηκε σε τζαμί με απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της Τουρκίας και από την άλλη, να ζητήσει να αποπλεύσει το ερευνητικό σκάφος, βάσει της παράτυπης Navtex, που έχει εκδοθεί και ισχύει μέχρι τις 2 Αυγούστου.

Το πρακτορείο Anadolu της γειτονικής χώρας αναφέρει πως το σκάφος ετοιμάζεται να ξεκινήσει για τη Μεσόγειο, «έπειτα από τις απαραίτητες προετοιμασίες», χωρίς να προσδιορίζεται πότε ακριβώς αναμένεται αυτό να συμβεί.

Αυτό που δεν γνωρίζουμε επίσης είναι εάν το «Oruc Reis» βγαίνοντας από την Αττάλεια και οδεύοντας προς το Καστελόριζο θα επιχειρήσει όντως να ποντίσει καλώδια στον βυθό ώστε να κάνει έρευνες, για το εάν είναι κατάλληλο το σημείο για άντληση φυσικού αερίου ή απλώς θα κάνει ένα πέρασμα από την επίμαχη περιοχή, που περιλαμβάνει τμήμα της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και μέρος της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, που έχει ανακηρύξει η Κυπριακή Δημοκρατία. Ούτως ή άλλως, στο νοτιοανατολικό Αιγαίο βρίσκεται ισχυρή ελληνική ναυτική δύναμη, ώστε να αποτρέψει οποιαδήποτε προκλητική ενέργεια.

«Τα πλοία επιφανείας και τα υποβρύχιά μας βρίσκονται εκεί που θα πρέπει να είναι», όπως λέει χαρακτηριστικά πηγή του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας που τις περισσότερες ώρες της ημέρας βρίσκεται στον θάλαμο επιχειρήσεων, παρακολουθώντας σε πραγματικό χρόνο τόσο τον ελληνικό όσο και τον τουρκικό στόλο.

Διαβάστε Επίσης

Δένδιας προς Άγκυρα: Δεν θα υπάρξει ανοχή – Αποχωρήστε άμεσα από την ελληνική υφαλοκρηπίδα

«Δεν θα υπάρξει ανοχή στις προκλήσεις της Τουρκίας»,