Η πλατεία Ομονοίας και η ιστορία της

- in ΤΕΧΝΗ
Ομόνοια

Η Ομόνοια έχει συνδέσει το όνομά της με πολλές, σημαντικές ή και λιγότερο σημαντικές, στιγμές της Αθήνας. 

Από τα γεγονότα του 1862, όταν και πήρε το όνομά της, έως τη στιγμή που γνωρίσαμε τον Δρομέα ή πανηγυρίσαμε την κατάκτηση του Euro 2004. 

“Κούκλα” το συντριβάνι στη νέα πλατεία Ομονοίας! Οι φαντασμαγορικές δοκιμές

Τις τελευταίες ημέρες, ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, κάνει live τις εργασίες, για να αλλάξει (για πολλοστή φορά) η Ομόνοια εικόνα και να παραδοθεί και πάλι στους Αθηναίους.

Η εντυπωσιακότερη ήταν αυτή που ανέβασε το βράδυ της Πέμπτης (20.02.2020), με τις δοκιμές στο συντριβάνι που επιστρέφει στην Ομόνοια.

Δείτε το video:

Ομόνοια – Πλατεία

Από την πλατεία Ομονοίας ξεκινούν (ή καταλήγουν, όπως το δει κανείς) μερικές από τις πιο γνωστές και σημαντικές λεωφόροι της Αθήνας: Σταδίου, Αθηνάς, Πειραιώς, Πανεπιστημίου, Αγίου Κωνσταντίνου, 3η Σεπτεμβρίου. Αρχικά, η Ομόνοια είχε σχήμα μισοφέγγαρου, – εν συνεχεία, ενοποιήθηκε και στρογγυλοποιήθηκε.

Πολλά από τα παραδοσιακά κτήρια της πλατείας έχουν χαθεί, επιβιώνουν όμως το Μπάγκειο Μέγαρο και το “Μέγας Αλέξανδρος”, που οικοδομήθηκαν τη 10ετία του 1880 και λειτούργησαν αρχικά ως ξενοδοχεία.

Η πλατεία Ομονοίας προβλεπόταν στο πρώτο πολεοδομικό σχέδιο της Αθήνας, που έγινε κατόπιν παραγγελίας του Όθωνα, το 1834. Τα σχέδια έγιναν από τους αρχιτέκτονες Σταμάτη Κλεάνθη και Έντουαρτ Σάουμπερτ. Αρχικά, ονομάστηκε πλατεία Ανακτόρων, καθώς εκεί επρόκειτο να χτιστούν τα βασιλικά ανάκτορα, όταν όμως τα σχέδια άλλαξαν, η περιοχή καθιερώθηκε ως το τέρμα του εξοχικού περιπάτου των Αθηναίων. Στη συνέχεια, μετονομάστηκε σε πλατεία Όθωνα, προς τιμήν του βασιλιά και τελικά το 1862 σε πλατεία Ομονοίας λόγω των Πεδινών και των Ορεινών των δύο αντιμαχόμενων πολιτικών παρατάξεων, η συμφιλίωση των οποίων γιορτάστηκε εκεί.

Η πλατεία με τα πολλά (άσχημα) πρόσωπα

Στην πλατεία πραγματοποιήθηκαν παρεμβάσεις δις, για να δημιουργηθούν σιδηροδρομικοί σταθμοί, το 1930 για τα έργα του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου και τη 10ετία του 1990 για την κατασκευή της γραμμής 2 του μετρό. Το κυκλικό της σχήμα καταργήθηκε, όταν έγινε η ανάπλασή της για την Ολυμπιάδα του 2004.

Χρόνια αφότου ο «Δρομέας» έφυγε από την Ομόνοια, στην πλατεία τοποθετήθηκε το έργο του Γιώργου Ζογγολόπουλου, «Πεντάκυκλο». Πρόκειται για μία ανοξείδωτη μεταλλική κατασκευή ύψους 15 μέτρων. Το «Πεντάκυκλο» είναι ένα υδροκίνητο γλυπτό, που, όπως υποδηλώνει το όνομα του, αποτελείται από πέντε κύκλους, οι οποίοι, χάρη στο νερό που κυλάει ανάμεσά τους, περιστρέφονται, δίνοντας ζωή στο γλυπτό. 

Η Ομόνοια είχε και παλιότερα σιντριβάνι, το οποίο όμως καταστράφηκε το 1992, στο πλαίσιο των εργασιών για το Μετρό. Σύμφωνα με τον τύπο της εποχής, εξαιτίας κακοτεχνιών στην κατασκευή του το 1957-1959 είχαν δημιουργηθεί διαρροές, οι οποίες και είχαν εισχωρήσει στο υπόγειο τμήμα του σταθμού, δημιουργώντας υγρασία. 

Από τον Οκτώβριο του 2019, ξεκίνησαν τα νέα έργα ανάπλασης, με το συντριβάνι να επιστρέφει, για να θυμίσει τις παλιές καλές εποχές !

Με πληροφορίες και από Wikipedia και το Newsit.gr

Διαβάστε Επίσης

Τουρκία – Μαρτυρίες πολιτών: «Πεθαίνουν 400-500 άτομα, κάθε μέρα…

Kρύβει το χάος ο Ερντογάν!…» – Συλλαμβάνεται όποιος